Nakit Elird – svaki komad donosi emotivnu dubinu

Kad su se bračni par, bh. dizajnerica i iranski umjetnik, prije osam godina odlučili na dolazak u Sarajevo iz Istanbula donijeli su čaroliju stvaranja unikatnog nakita čiju ljepotu slave širom svijeta  poznate ličnosti, ali i magazini poput Vaniti Faira ili Vouge. Njihova priča o ljubavi prema umjetnosti utisnuta je negativnom intarzijom u svaki komadić – onog što svojom ljepotom oduzima dah…

Spoj ljubavi, znanja, predanog rada i talenta najbolji je opis nakita  Elird, koji već nekoliko godina oduševljava sve one  koji su imali sreću pogledati uživo djela bračnog para Ene Mulavdić i Ebrahima Mohammadiana, dizajnerice i slikara i skulptora. Govoreći o procesu nastanka pravih malih umjetničkih dijela, koja prevazilaze okvire onog što smatramo nakitom, opisuju nam ga kao igru…

Evoto

– Igra predstavlja inherentnu ljudsku aktivnost, obrazloženu naučnim istraživanjima koja ukazuju na optimalno učenje kroz tu aktivnost. U kontekstu izrade nakita, proces se posmatra kao igra s materijalima, oblicima i bojama, gdje nema mjesta za greške. Svaki element doprinosi jedinstvenom stvaranju pojedinog komada. Nepredviđene situacije prihvataju se kao nužan dio iskustva, ne  kao propust. Ovaj pristup postavlja nositelja unikatnog nakita u fokus, gdje se vrijednost istražuje kroz kvalitetu i potencijal, suprotno masovnoj proizvodnji i brzom profitu. Postizanje ovakvog pristupa zahtijeva značajan ulog ljubavi i posvećenosti prema radu.

Sloboda izraza

Osim prstenova  od zlata i srebra u kolekcijama,  koji se izrađuju prema narudžbi, posebne želje su još jedan domen igre dizajnera i umjetnika, te kupca…

– U procesu izrade personaliziranog nakita za poznatog naručitelja, težimo dubljem razumijevanju ličnosti klijenta. Ljudi koji posjećuju naš studio najčešće su već upućeni u naš umjetnički izraz. Ta prethodna povezanost pojednostavljuje komunikaciju s našim klijentima. Bitno je precizirati vrstu materijala, kamenja, dimenzije i veličine, te eventualno zajednički definirati palete boja koje će se koristiti. Navedene smjernice postavljaju okvir za oblikovanje komada nakita, istovremeno pružajući dovoljno prostora za kreativan dizajn i slobodu umjetničkog izraza.

U proces nastanka jednog komada nakita uključeno je čak 30 vrsta različitih zanata..

– Prisutnost 30-ak različitih zanata u našem malom studiju na Baščaršiji zaista predstavlja rijetkost u polju dizajna i izrade nakita. Ono što ga izdvaja je mogućnost praćenja cijelog procesa izrade nakita na jednom mjestu. Za razliku od velikih svjetskih centara, gdje svaki korak u procesu izrade nakita obavlja specijalizirani majstor, u našem studiju se suočavamo s nedostatkom takvih stručnjaka u našem gradu. Stoga smo prisiljeni sami savladati sve faze izrade, uključujući i dizajn. Uobičajeno je da dizajner nakita u većim centrima samo stvara koncept ili crtež, a zatim se obraća specijaliziranim majstorima za izradu pojedinih dijelova. Nasuprot tome, mi, iz nužde, moramo svakodnevno učiti i primjenjivati različite vještine u procesu izrade nakita. Posebno značajno je bilo Ebrahimovo znanje o izradi skulptura, koje smo uspješno primijenili na izradu nakita, dodatno ga izdvajajući kao umjetničko djelo, budući da je Ebrahim i umjetnik – skulptor i slikar.

Nakit, kao sastavni dio ličnog identiteta, kažu,  ima značajnu ulogu u komuniciranju o karakteru i stilu osobe koja ga nosi ili posjeduje.

– Fascinira nas dinamika koja nastaje između našeg nakita i ljudi koji ga odabiru nositi. Radost nam pruža kada vidimo zadovoljstvo. Svjesni smo da energija koju ulažemo u proces izrade nakita prenosi svojstva na proizvod, a potom i na ljude. Stoga pristupamo radu s velikom odgovornošću, posvećenošću i pažnjom. Svaki komad nakita nosi sa sobom, ne samo estetsku vrijednost, već i emotivnu dubinu koja se prenosi na osobu, čineći svaki trenutak nošenja posebnim i ličnim.

 Pozitivne promjene

Kreativnih ideja nije im nedostajalo ni tokom perioda pandemije. Tad su promovoirali kolekcije igračaka KUIKO KOIKU…

– Projekat KUIKO KOIKU predstavlja inicijativu kojoj smo se posvetili u izazovnim razdobljima poslovnog puta. Fokus je bio usmjeren  na izradu drvenih igračaka jednostavnog dizajna s ciljem poticanja nestrukturirane igre kod djece. Uz  prodaju igračaka, izdvajali smo određeni postotak sredstava za finansiranje sadnje jedne sadnice. Nakon godinu predanog rada na projektu, zajedno s djecom iz vrtića Cool 4 School, realizirali smo sadnju KUIKO KOIKU šume na Baricama.  Zbog ograničenja vremena, proizvodnja igračaka se odvija sporadično, prilagođena potrebama tržišta.  Naša dugoročna vizija obuhvata pokretanje tvornice KUIKO KOIKU igračaka, gdje ćemo proširiti obim proizvodnje uz angažman dodatnih stručnjaka i saradnika.  Naš primarni cilj koji postavljamo pred sobom je stvaranje boljeg životnog okruženja. Smatramo da je poboljšanje sebe prvi i najvažniji korak prema stvaranju pozitivnih promjena u svijetu.

 Negativna intarzija

– Tehnika negativne intarzije proizlazi iz tradicije graviranja, čiji korijeni datiraju gotovo 8000 godina unatrag. Posebna je, jer uključuje urezivanje reljefa ili skulptura na suprotnoj strani prozirnog kamena (ili kristala ili stakla), čime se gornja površina kamena ostavlja netaknutom. Rezultat toga je dojam da se skulptura ili reljef nalazi unutar samog kamena. Vrhunac popularnosti ove tehnike dogodio se tokom viktorijanske ere, kada nastaju i prvi obojeni reljefi. U to vrijeme, za izradu su se često koristili prozirni kristali u obliku polirane kupole (cabochon) sa ravnom bazom na kojoj su se gravirali reljefi. Ovi radovi poznati su kao Essex Rock Crystal, a nazvani su prema Williamu Essexu, proslavljenom slikaru i draguljaru engleske kraljice Viktorije. U našem nakitu primjenjujemo ovu ekskluzivnu i rijetku tehniku, koristeći poludrago kamenje i, povremeno, staklo za izradu skulptura i reljefa. Bojenje se prilagođava dizajnu, ponekad zadržavajući monohromatski izgled. Materijali koje u izradi nakita koristimo obuhvataju različite metale poput srebra, zlata, različite legure, kao i poludrago i drago kamenje. Također koristimo uljane i akrilne boje, emajle, staklo i druge materijale kako bismo postigli optimalan vizualni dojam u skladu s dizajnom i kreativnom idejom.