4 koraka za preživljavanje početka na prvom/novom poslu

Mnogi se prvi dan na prvom poslu osjećaju nesigurno i nervozno, a nad glavama im se stvaraju mnogi upitnici

Šta ako zabrljam? Šta ako mi sve te godine školovanja i usavršavanja neće pomoći ni trunke u onome što ovdje trebam napraviti? No, takav osjećaj nije stran ni onima koji prelaze na novo radno mjesto. Uvijek se radi o kombinaciji visokih očekivanja i straha.

I dok malo treme ne škodi, problem je kako se postaviti u datoj situaciji. Ako djelujete previše samopouzdano – kao da ste već “pohvatali” sve konce – mogli biste očekivanja postaviti previsoko te izgorjeti. S druge strane, ako ste potpuno iskreni oko onoga što ne znate, svi bi se mogli pitati zašto ste uopće zaposleni. Radi se o održavanju ravnoteže, te donosimo nekoliko savjeta kako ju održati:

“Budite spužva”

Razvijte spsobnost da budete iskreni u vezi s onim što ne znate, bez da se doimate kao neznalica koju nije uopće trebalo zaposliti. Kako to učiniti? Tako da kopirate što potkovani direktori i menadžeri rade prvi dan na novom poslu – s autoritetom proglase da je “biti spužva” prioritet broj jedan.
Stjecanje jasne slike kako stvari funkcioniraju i šta se od osobe očekuje s različitih strana, trebao bi biti prvi prioritet za svakoga ko počinje raditi na novom poslu. A to je i odlična krinka za neupućenost oko toga što se događa ili kako ćete obaviti ono što se od vas očekuje. Vjerovali ili te to funkcionira, a funkcionira zato što ima smisla.

No, nemojte pretjerati. Ne morate se raspitivati o svakoj sitnici, niti im pridavati preveliku važnost. Od vas se očekuje da imate određenu razinu kompetentnosti i da razumijete vašu funkciju na poslu. Ali, umjesto klimanja glavom kada nemate pojma o čemu ljudi pričaju, budite spužva. Slušajte i učite.

Planirajte kako ostvariti učinak

Dok ste “spužva” najvažnija stvar koju trebate utvrditi – osim osnova kao što su što vaš posao zaista jest i kako ga obavljati, te što ljudi od vas očekuju – je kako ostvariti stvaran učinak.
Pritom nemojte žuriti. No, prije nego što prođe predugo vremena, dobro je podsjetiti ljude da ste svjesni da niste samo spužva i da su njihovi razlozi zbog kojih su vas zaposlili itekako ispravni – da ste zaista sposobni postići rezultate. Način na koji to možete napraviti je da si postavite razuman cilj i isplanirate ostvarenje nečega što će biti “vidljivo” i što će imati neki učinak. Čak ako i ne uspije od prve, nadređeni će primijetiti vaš trud. Na taj način sprječavate da vaš šef dobije osjećaj “nezadovoljnog kupca”.

Planiranje i rad na ostvarenju cilja koji ste si postavili ima još jedan pozitivan efekt – skrenut će vam pažnju s toga da se osjećate nesigurno i zbunjeno oko onoga što biste zapravo trebali raditi. Istovremeno će vam dati nešto na što ćete se usredotočiti i što ćete uspjeti ostvariti.

Siđite s pijedestala

Visoka očekivanja obično ne dolaze od vašeg šefa ili bilo koga drugoga u kompaniji, već od vas. Oni koji postižu rezultate bolje od očekivanih, profesionalci, pa čak i samo kompetentni ljudi imaju gadnu naviku pripremiti si teren za neuspjeh uzdizanjem samih sebe na pijedestal. Problem je u tome da si tako stvarate prevelik pritisak zbog kojeg ćete vjerojatnije \’zaribati\’, ili pogriješiti u prosudbi. Uostalom, većina poslova ionako je dovoljno zahtjevna, bez dodatnog tereta pritiska da sve mora biti savršeno.
Shodno tome kada postavite nerazumna očekivanja, ona najčešće ne ostaju u “vašoj glavi” gdje im je i mjesto. Zapravo, se radi o obliku grandioznosti i vrlo vjerojatno će se pretvoriti u obveze prema drugima. Obaveze s kojima Vi zapravo nemate ništa, niti bi ih trebali preuzimati i koje, na kraju, ne možete ostvariti. Stoga, siđite s pijedestala. Stvarnost je već dovoljno izazovna i bez izmišljanja dodatnih obaveza.

Suočite se sa strahom, ne s tjeskobom

Mnogi smatraju da su strah i tjeskoba isto, ali nisu. Potpuno su različiti i to trebate shvatiti. Strah je emocionalni odgovor na stvarnu ili percipiranu prijetnju. Tjeskoba je predosjećaj oko nečega što očekujete ili predviđate, ili čak nečeg nepoznatog.

Šta to znači? Ako strahujete ili brinete da nemate vještine ili sposobnosti za obavljanje posla, to je nešto s čime se trebate pozabaviti. Suočite se s time, suprotstavite se strahu, utvrdite je li to zaista tako ili ne i tada isplanirajte kako ćete se prema tome odnositi. No, ako se unaprijed uspaničite zbog predviđanja što bi sve bilo kad bi bilo, a što se uopće nije niti ne mora dogoditi, samo si pogoršavate. Ne radite to. Ne uzbuđujte se oko nepoznatog.

Umjesto toga, prepoznajte i shvatite čega se zapravo bojite. Na taj način, moći ćete se suočiti s tim strahom i utvrditi je li opravdan ili ne. Uostalom, ako se suočite sa svojim strahom, nećete o njemu brbljati svima ostalima. Neki ljudi to rade, smatrajući da će im to pomoći da olakšaju napetost i da će tako možda drugima postati draži. Neće. Jedino ćete ispasti nesigurna osoba bez samopouzdanja. A to vjerojatno nije ono što je vaš menadžment mislio da će dobiti kada su vas zapošljavali.
Ako ste osoba koja traži brzo rješenje za sve, zaboravite na to. To je siguran put u katastrofu. Kao i sa svim stvarima, odgovor nije u knjizi ili piluli. Morat ćete naporno vježbati. Jer, jednostavno, to tako ide. (posao.net)