Pozorišna kuća u našoj prijestolnici puna je istinskih dragulja, jedan takav je i Aida Mujčinović-Palinić, nekadašnja balerina, a današnji viši stručni saradnik za propagandnu Narodnog pozorišta. S ovom damom pričali smo o karijeri baletne igračice, usponima, padovima, angažmanu u menadžmentu i propagandi, te još mnogo čemu
Piše: Indira Delić; Foto: Muamer Kolar
Aida Mujčinović-Palinić viši je stručni saradnik za propagandu Narodnog pozorišta u Sarajevu. Posao je ispunjava, a pozorište u njoj budi najljepše emocije, koje je prožimaju još od djetinjstva.
Bajkovita pozornica, par baletanki, raskošni kostimi bili su dio Aidinog odrastanja. Svoju želju da postane baletna igračica ostvarila je, te nakon završenog školovanja svoje mjesto, uspješno položenom audicijom, osigurala u najvećoj pozorišnoj kući u našoj zemlji. Trenuci igranja baletnih predstava bili su ostvarenje snova, koje su njeno srce ispunjavale ljubavlju i vedrinom. U divnom svijetu pokreta i melodične muzike nije uživala dugo jer, nažalost, teškom povredom zatvorila je vrata baletu…
San iz djetinjstva
No, kako kažu, zatvarajući jedna vrata, otvaraju nam se nova, tako naša sagovornica nije napustila pozorište, već je odlučila ostati. Upisala je Ekonomski fakultet, a po završetku istog priključila se timu marketinga i propagande Narodnog pozorišta.
– Od ranog djetinjstva imala sam jedan san, a to je postati balerina. Godine vježbe niže Baletne škole, omogućile su mi put ka Srednjoj muzičkoj školi, gdje sam upisala Odsjek baleta. Mojoj sreći nije bilo kraja, a po završetku škole položila sam audiciju, te tako osigurala svoje mjesto u pozorištu – započinje svoju priču Aida.
Godine uspješnog rada su iza nje kao i predstave kojim je, svojim učešćem, dala pečat i ušla u historiju naše umjetničke scene.
No, jedan bezazlen radni dan u pozorištu i jedna, sasvim obična, predstava koštali su je igračke karijere.
– Balerine u svoju karijeru moraju ulagati mnogo, te se odricati mnogih stvari. No, ako sve to volite, ništa nije problem. Baletna igračica ne može biti svako. Potrebna je disciplina, realizacija brojnih psihofizičkih priprema kako biste na pravilan način održavali tijelo, odnosno vašu figuru. Moja profesionalna karijera trajala je 13 godina. Nažalost, prekinuta je iz zdravstvenih razloga. Jedna predstava koštala me prekida karijere. Naime, izvodila sam jedan uobičajeni pokret koji sam radila svakodnevno. No, rizik ovog posla je što nikada ne znate kako će vaše tijelo odreagirati određenim pokretom. Napravila sam nagli pokret i dobila povredu kičme. No, predstavu sam taj dan odigrala do kraja, jer je tijelo bilo zagrijano. Problemi počinju tek kada se tijelo ohladilo – prisjeća se Aida, jednog od najtežih trenutaka u životu.
U početku je bila uvjerena da nije ništa strašno, no kako je vrijeme odmicalo i kako se povećavao broj medicinskih pretraga, nastupili su strah, nevjerica i na koncu razočarenje, saznanjem da je njena igračka karijera završena.
– Kada sam saznala da je moja baletska karijera završena bila sam u šoku. Sve to me je emotivno srušilo. Kao da mi je neko oduzeo dio mene. To su veoma teški i bolni trenuci. Skrhana bolom napustila sam daske koje život znače. U to vrijeme najveću podršku pružila mi je direktorica baleta Edina Papo, kojoj dugujem veliko hvala. Tadašnji direktor Narodnog pozorišta Dario Vučić, u meni je vidio nekoga ko bi trebao ostati u pozorištu, te baviti se marketingom – otkriva nam Mujčinović- Palinić.
– Cijeli svoj život posvetila sam baletu, no više se nije moglo nazad. Bila sam neko ko je igrao balet, kako u pozorištu, a tako i različitim spotovima renomiranih bh. izvođača. Gostovala sam u mnogim emisijama. No, shvatila sam da je zbog povrede sve to iza mene. Odlučila sam ostati u pozorištu i baviti se marketingom. Pošto sam imala samo završenu Srednju muzičku školu, Odsjek balet, svoje znanje morala sam nadograditi, kako bih bila dio marketinga, te kako bih ostala u svojoj matičnoj kući. Upisala sam ekonomiju, Odsjek menadžment, kako bi svoj posao obavljala najbolje što znam – ispričala nam je Aida.
Drama, balet ili opera
Po završetku fakulteta vratila se svojoj matičnoj kući i od tada radi ono što je ispunjava i u čemu svakodnevno uživa.
– Zajedno s kolegama Nikolinom Petković, koja je također bila balerina, i kolegom Sanjinom Mulaomerovićem i Brankom Dursumom radim u oblasti marketinga i propagande u pozorištu. Mogu vam kazati da smo zaista tim, koji se trudi sve konce držati u svojim rukama. Moram naglasiti da naša „Pozorišna kuća“ na čelu ima divnu damu, gospođu Marijelu Margetu Hašimbegović koja je mnogo učinila za razvoj kulture u našoj zemlji. Znanje, razumijevanje i toplinu nesebično dijeli i sa svim uposlenicima naše kuće. Trudimo se našoj publici ponuditi bogat redovni repertoar, koji često osvježavamo novim djelima. Imamo zaista mnogo toga ponuditi našim građanima – s ponosom će Aida.
Njen radni dan ispunjen je do zadnjeg trenutka. Počinje u ranim jutarnjim satima poslovnim sastancima, konsultacijama s kolegama i direktoricom. Prave se planovi i strategije oko prodaje predstava. Bitno je naglasiti da radimo na tri umjetnička sektora, a kako sam navela naša direktorica trudi se izabrati i ponuditi samo najbolje svim posjetiteljima pozorišta.
Nedavno je u pozorištu upriličena izložba radova učenika srednjih škola, kojom je cilj bio osvijestiti mlade i usaditi im ljubav prema umjetnosti i pozorištu.
– Pozorište ne treba komercijalizirati. Ono ima svoju historijsku čar. Pozorište je mjesto vaših susreta, istine, emocije, ljubavi. Imate tri sektora u pozorištu. Možete uživati uz dramu, balet, operu… Za predstavama vlada veliki interes i bitno je samo da odaberete ono uz šta se najviše opuštate. Nedavno su naši srednjoškolci imali izložbe u pozorištu. To je bilo divno iskustvo. Dječica koja uče pekarski zanat napravili su divne radove, dakle tokom izložbe nije bilo bitno ko ide u koju školu – kazala je Aida.
Ova dama o kolegama ima samo riječi hvale, a kada smo je pitali da nam otkrije kakvi su bh. glumci privatno, kaže:
– To je individualno od osobe do osobe. Sve njih gledam kao radne kolege. Svi su oni sjajni ljudi. Malo se razlikuju od nas ostalih, jer imaju tu moć transformacije. U jednom trenutku igraju Hamleta, a u drugom su neko od ljudi iz susjedstva (smijeh).
Mujčinović – Palinić ističe da je neophodno da se baletni igrači dodatno educiraju.
– Nakon završene baletne škole, mlade igrače zanese sjaj posla i pozornice, pa često ostaju bez daljeg obrazovanja. Željela bih da umjetnicima bude bolje, da imaju mogućnost doškolovanja, kako u struci, a tako možda i u nekoj drugoj. Nikada se ne zna šta se može desiti i kako se možete povrijediti – istakla je.
U poslu kojim se bavi najveću podršku ima od svoje porodice, supruga i dvojice sinova, koji, kako ona kaže, svaki tužni trenutak pretvore u radosni.
– Porodica mi je na prvom mjestu. Imam sjajnog muža, koji je moj najveći životni pokretač. Ponosna sam majka i dvojice sinova, Maja i Jana i za sebe mogu kazati da sam ispunjena i sretna žena, kako poslovno, a tako i privatno.
Mačevanje s glumcima
Aida je tokom 13-godišnje karijere uradila mnogo. Posebne emocije vežu je za Akademiju scenskih umjetnosti i rad sa studentima glume.
– Sjećam se divnih novogodišnjih programa koje je organizirala BHRT, nastupala sam uz renomirana bh. imena. Zaista nosim divno iskustvo. Učestvovala sam i u mnogim spotovima, a posebno iskustvo imam i sa studentima glume. Naime, pokojna legenda baleta Anton Marinčić, u vrijeme kada sam imala 17 godina, pozvao me je da pokažem studentima glume mačevanje i neke osnove baleta. Bio je to divan period života – prisjeća se ona.