Belma Agić: Izazov je biti liderica

Belma Agić: Izazov je biti liderica

“eCommerce asocijacija u BiH bavi se unapređenjem cijelog eCommerce segmenta u našoj zemlji uključujući sve aspekte online tržišta, cilj je omogućiti kupcima da ne brinu o sigurnosti i zaštiti ličnih podataka, kao i novca”

 Razgovarala: Indira Delić, Foto: Edvin Kalić

Belma Agić, izvršna direktorica eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini, uspješna je marketinška stručnjakinja s dugogodišnjim iskustvom, te dokazanim postignućima u izgradnji brenda, širenju portfolija, te razvoju novih proizvoda u vodećim svjetskim kompanijama u FMCG okruženju. Belma je vodila i nadgledala razvojno-marketinške kao i digitalne strategije, te kreativni razvoj portfolia za neke od najpriznatijih svjetskih brendova… Radila je i u neprofitnom sektoru, a iskustva u razvoju proizvoda stekla je u domaćoj kompaniji najveće prehrambene grupacije u BiH.

 

Kao uspješna liderica i menadžerica efikasno je obučavala i razvijala timove u lokalnom i međunarodnom kontekstu, a za svoj rad u digitalnom marketingu proglašena je Digitalnim šampionom za Adriatik regiju, te je osvojila brojne nagrade za izvrsnost – kako za marketinške kampanje, a tako i za društveno odgovorne aktivnosti. Članica je međunarodne mentorske i konsultantske mreže gdje dijeli svoje stručno znanje i iskustva s etabliranim kompanijama, ali i sa startupima.

Posjeduje dvije univerzitetske Honours diplome za biznis i međunarodno poslovanje – s Lincoln Univerziteta iz Velike Britanije, te Auckland Univerziteta s Novog Zelanda. Osnovnu i srednju školu završila je u New Yorku, u Sjedinjenim Američkim Državama…

Vaša biografija je veoma bogata, za koju stavku ste se morali najviše boriti?

– Ne znate uvijek šta može biti najvažnija stavka. Borite se za nešto, a ono se ne ispostavi toliko važnim i obratno, neko iskustvo koje ste stekli nekad čini se beznačajnim, a ono postane ključno. U svakom slučaju, borba – mada ne volim tu riječ, radije da to nazovemo trud, rad, napor su nužni. A, kad račun bude sveden, pokazat će u čemu je najveće bogatstvo. Bogatstvo je kao i ljepota u oku posmatrača. Moje najveće bogatstvo je moja porodica, moje kćerke Iman i Norah. Najviše napora ulažem u to da naučim njih da se trude i daju svoj maksimum. Ako uspijem do kraja, a osjećam da uspijevam (zahvaljujući njima), onda će ono ponosna mama dvije predivne mlade dame bez ikakve konkurencije ostati najvažnija stavka moje biografije.

Je li teško ženi, u našem sistemu, biti liderica? S kakvim se sve teškoćama susrećete u radu?

– Nije nikome lako biti lider. A, posebno onima koje svijet nije navikao gledati kao lidere, pored ostalih to uključuje i žene. Morate se izboriti za poštovanje. Biti liderica, poseban je izazov. Možete se susresti sa svim onim teškoćama na koje nailaze i lideri. I sa još nekim, bonus problemima, koji se temelje uglavnom na predrasudama. Osnova je možda uvriježeno mišljenje da su žene emotivna bića i da smo zbog tog slabije, da nismo dovoljno tough u nekada surovim uslovima svijeta biznisa. Izvor čovjekove snage je upravo emocionalnost, i što više imate unutrašnje harmonije i empatije bolje ćete funkcionirati, imat ćete bolji osjećaj za pravdu. Pravi vođa mora biti blag prema slabima, strog prema onima koji to zaslužuju. A da bi bio to, mora poznavati sebe, svoje osjećaje.

Koji je Vaš recept za stvaranje pozitivnog poslovnog okruženja unutar jedne firme?

– Međusobno poštovanje, precizno definirani zadaci, zadovoljni uposlenici, lijep i ugodan enterijer, sve začinjeno dobrim humorom. Volim da radim prvenstveno s pouzdanim, kreativnim i pragmatičnim ljudima.

Stanje uzrokovano koronavirusom, proteklih godina, dovelo je do veće potrebe za e-Commerceom. Kako je naše tržište prihvatilo ove promjene i u kakvoj je situaciji bilo, kad se radi o e-trgovini, prije same pandemije? Kakve su zakonske regulative kada je riječ o e-trgovini?

– Pandemija je otkrila brojne slabosti savremenog društva, ali i ogromnu snagu novih tehnologija. U jednom trenutku se najveći dio društvenog života izmjestio u e-prostor, pa i prodaja: eCommerce je imao stabilan rast prije pandemije, ali tokom lockdowna je došlo do apsolutne ekspanzije, gdje su svi trgovci u što kraćem roku željeli aktivaciju online kanala prodaje i naplate. Nedostatak odgovarajući zakona je definitivno jedan od važnih problema eCommercea. Mi još uvijek nemamo zakon koji tretira isključivo internet trgovinu. Ona je regulirana Zakonom o unutrašnjoj trgovini, Zakonom o elektronskom pravnom i poslovnom prometu i Zakonom o zaštiti potrošača u BiH. Jedan od ciljeva eCommerce asocijacije u BiH je da, uz naš tim eksperata dopunimo, unaprijedimo i osiguramo bolje uslove za sve učesnike u eCommerce poslovanju naše zemlje.

 Kažite nam nešto više o zadacima i obavezama eCommerce Asocijacije…

– eCommerce asocijacija u BiH bavi se unapređenjem cijelog eCommerce segmenta u našoj zemlji uključujući sve aspekte online tržišta, cilj je omogućiti kupcima da ne brinu o sigurnosti i zaštiti ličnih podataka, kao i novca. Također, cilj je da pomognemo i samim prodavcima da što bolje plasiraju svoje proizvode. Sve ovo se radi prvenstveno kroz edukaciju. Nove tehnologije nisu više samo izvor znanja, već i predmet znanja. Da bi vam Internet bio koristan, morate poznavati njegove zakonitosti. Kroz asocijaciju želimo povezati subjekte i eksperate iz svih domena vezanih za eCommerce, želimo unaprijediti postojeću legislativu, raditi na digitalizaciji plaćanja u državnim agencijama, budžetskim organizacijama, univerzitetima i drugim subjektima, omogućiti donacije putem eCommercea, itd. Već smo pokrenuli niz inicijativa za izgradnju povjerenja potrošača u e-trgovinu, za stvaranje standarda za korisničku uslugu, za poboljšanje efikasnosti logističkih usluga i za poboljšanje zaštite i sigurnosti u online kupovini i online plaćanju.

Predstavite nam regionalnu web platformu za e-trgovinu?

– Web platforma ecommerce4all.eu lansirana je krajem maja i prva je platforma za e-trgovinu u regionu. Ova platforma donosi pregled zakona, propisa i priručnika koji se tiču e-trgovine, na području regionalnog tržišta, odnosno CEFTA-e. Platforma donosi korisne informacije o pravima kupaca, potrebnim dokumentima i drugim sličnim stvarima, za sve zemlje regije. Ako radite, recimo u BiH, a želite prodavati u Crnoj Gori, ova platforma je neizostavan korak. Nudi sve potrebne poslovne činjenice i informacije vezane za vođenje e-trgovine u CEFTA regiji. Korištenje web platforme je besplatno. Platformu je razvila eCommerce asocijacija Makedonije u saradnji sa eCommerce asocijacijom u BiH  i organizacijama srodnih industrija iz CEFTA-e.

Koje prakse iz regiona i Evrope vidite kao korisne i koje bi mogla i BiH implementirati u domenu efikasne i sigurne elektronske trgovine?

– Kao i u svim drugim oblastima, izvor razvoja je u znanju. U tom smislu, ne moramo izmišljati toplu vodu. Postoje edukacijski obrasci u Evropi, pa i državama regiona koje ćemo primijeniti kod nas. Pitanje je samo: sada ili kasnije. Radi se o obrazovanju stanovništva, odnosno kupaca. Za dobru prodaju, osim dobrog proizvoda, kompetentnog proizvođača, potreban je i kompetentan kupac. Da ne bude zabune, da biste bili to, ne morate čitati svako uputstvo za upotrebu, detaljne analize roba. Još od nastanka kompjutera i neta generalno, savršenstvo je u jednostavnosti: od prvih ikona u Windowsu do iPhonea. Jednako kao što kada idete u shopping, ne čitate elaborat o zgradi u koju idete, ali znate gdje se ona nalazi, šta se u njoj nalazi, gdje se možete presvlačiti, ostaviti svoju torbu, koga pitati za dodatnu informaciju, itd. Naš cilj je da sve ovo kupac zna i u digitalnom prostoru, koji ne treba da ostavlja utisak nepouzdanog labirinta.

“Savršen slobodan dan može se desiti bilo gdje ili bilo kada, važno je da sam zadovoljna”

Nedavno je održan Sarajevo Marketing Summit, deveti po redu, koliko je jedan ovakav događaj važan za marketinšku struku?

– Svijet, industrija, biznis, pa tako i marketing je u stalnim promjenama. Iako su osnove marketinga u suštini ostale iste ono što se definitivno mijenja su potrebe društva, pa se konzekventno mijenjaju marketinške strategije i pristupi. Ove promjene i prilagodbe su nužne kako bi se marketinške aktivnosti uklopile u nove koncepte i očekivanja tržišta. Razni specijalizirani, profesionalni događaji, poput Sarajevo Marketing Summita, pružaju priliku da su i naši marketari u toku sa savremenim globalnim trendovima, da slušaju prezentacije vrhunskih stručnjaka iz industrije, te da otkriju nova i inovativna rješenja od istaknutih i dokazanih marketinških praktičara. Ove godine se jedan cijeli dan Sarajevo Marketing Summita posvetio najbrže rastućem segmentu poslovanja u svijetu – eCommerceu. Upravo je i to dokaz kako i koliko tim koji stoji iza Summita prati poslovna dešavanja i potrebe marketinške struke u BiH. Nama iz asocijacije bila je velika čast i ogromno zadovoljstvo organizirati prvi veliki događaj na temu eCommercea u našoj zemlji. Uspjeli smo dovesti pionire online trgovine i regionalne stručnjake eCommercea koji su sa prisutnima podijelili najbolje prakse i iskustva najuspješnijih regionalnih kompanija.  Napokon se o eCommerceu i u našoj zemlji priča na nivou na kojem to ovaj vid poslovanja zaslužuje.

Šta Vas, osim posla, najviše usrećuje?

– Sve me može usrećiti, ako je prožeto ljubavlju. Prvenstveno moja porodica, prijatelji, zanimljivi intelektualni i zabavni sadržaji. Šetnja, zalazak sunca, moj pas i mačke i ljubav među njima. Usrećuje me sreća drugih.

“Jedan od ciljeva eCommerce asocijacije u BiH je da, uz naš tim eksperata dopunimo, unaprijedimo i osiguramo bolje uslove za sve učesnike u eCommerce poslovanju naše zemlje”

Na kraju, otkrijte nam kako izgleda Vaš savršen slobodan dan?

– Slobodu ne smatram praznom formom. Savršen slobodan dan može se desiti bilo gdje ili bilo kada, važno je da sam zadovoljna. To mi prvenstveno pruža vrijeme koje provodim sa svojom porodicom, kada smo svi na okupu. Istovremeno, moj savršeni dan se ne mjeri vanjskim aktivnostima. On može proteći u lješkarenju i dinamici unutrašnjeg života, uz neku dobru knjigu ili muziku.

Važno je uvijek znati da je Linkedln sredstvo, a ne cilj

 – Ako se nekada, u prenesenom smislu, govorilo da odijelo čini čovjeka, danas neki kažu da ga čini Linkedln prezentacija. U tom smislu, ovo odijelo nije potrebno samo damama, već i gospodi, naročito u biznisu, gdje je prvi utisak izuzetno važan. Nadalje, kao i u živim razgovorima, kada predstavljate sebe ili svoju poslovnu ideju, važno je biti koncizan i jasan. Pišite o onome što znate i objavljujte sadržaj onda kada ga imate, a ne po svaku cijenu.  Ako tražite posao, važno je da je vaš profil ažuriran, a možete ići i korak dalje te kao profesionalac izgraditi svoj brand online upravo putem LinkedIna. Važno je uvijek znati da je Linkedln sredstvo, a ne cilj. Loše je ako postane svrha samome sebi. Dobro je ako ostvari svoju svrhu.