Marijana Rajić: U HOLDINI I ENERGOPETROLU OKO 50% VIŠEG MENADŽMENTA ČINE ŽENE

“Kompanije Holdina i Energopetrol strateški su posvećene osiguranju goriva, proizvoda i usluga visokog kvaliteta za kupce na tržištu Bosne i Hercegovine. Naše ambicije usmjerene su na održivost i usklađene su sa strategijama INA i MOL Grupe u okviru dugoročne MOL Group Shape Tomorrow 2030+ strategije. Plan nam je nastaviti kontinuirano raditi na analizi potreba tržišta kako bi u svakom trenutku odgovorili na potrebe i zahtjeve naših kupaca“

Poslovna priča Marijane Rajić, izvršne direktorice za maloprodaju i članicu Uprave kompanija Holdina i Energopetrol, počinje 2008. godine – kada je kao studentica počela raditi, upravo u ovoj kompaniji. Tijekom svog dugogodišnjeg iskustva imala je priliku raditi na različitim pozicijama, od operativnih, menadžerskih, pa sve do trenutne pozicije… Kaže da je za uspjeh potrebno dosta truda i odricanja, ali da svatko tko je spreman uložiti dodatni trud i preuzeti rizik može doći do cilja bez obzira je li muškarac ili žena.

– Činjenica je da je mnogo manje žena na liderskim i rukovodećim mjestima ne samo kod nas nego i globalno, no ono što me raduje je da se taj trend kroz godine mijenja. Posebno mi je drago da se u našoj kompaniji velika pažnja posvećuje ravnopravnosti spolova, te se kroz jasno definiranu strategiju i različite aktivnosti i inicijative stavlja fokus na raznolikosti i uključenosti svih zaposlenika. U prilog tome govori i činjenica da trenutno u Holdini i Energopetrolu oko 50% višeg menadžmenta čine žene. Kada se osvrnem na svoje radno iskustvo, prve situacije i izazovi kojih se sjetim su vezani za izazove poslovanja na tržištu Bosne i Hercegovine. Ovo se odnosi na savladavanje ekonomsko-pravne regulative gdje, kao kompanija, vidimo prostor za napredak, kao i u dodatnom uređenju tržišta, osobito u segmentu robe široke potrošnje, gdje je prisutan relativno mali broj principala, što smanjuje konkurenciju i ograničava kvalitetu ponude. Da zaključim, svaki posao nosi određene prednosti, mane i rizike. Međutim, ključno ih je prepoznati i pronaći način da posluže za dodatnu motivaciju, prostor za unapređenje i inovaciju. Biti liderica je vlastiti izbor, te prilika koju smo dobile temeljem svog zalaganja, prepoznatog potencijala i rezultata koje smo postigle. Tome treba odgovorno pristupiti, biti hrabra i ne odustajati na svaku prepreku. To je moj recept po kojem se suočavam sa izazovima u radu – kaže Marijana na početku našeg razgovora.

Što biste savjetovali ženama koje imaju ambicije i kompe-tencije da dostignu rukovodeće pozicije u kompanijama? Kako da postanu konkurentnije u odnosu na muškarce?

– Nema jedinstvenog recepta. Svakako da je bitno znanje i neke osnovne kompetencije međutim, vjerujem da je za uspjeh najvažnije imati jasan cilj i biti vjerodostojan u svojim stavovima i uvjerenjima. Za mene su to transparentnost, poštivanje i ustrajnost. Potrebno je vrijeme i upornost, malo žrtve, mnogo hrabrosti, a više od svega dobar tim koji će zajedno s vama postići rezultate. Bitno je pronaći podršku koja će vam biti oslonac u svim vašim pothvatima i izazovima, naročito na početku. To mogu biti obitelj, partner, prijatelji ili mentor, osoba na koju ćete se moći osloniti, od koje dobiti podršku, savjet ili samo uho za slušanje… Nekada je tako malo potrebno da dobijete sasvim drugačiji uvid u nešto i inspiraciju da nastavite. Savjet koji je meni pomogao i koji bih dala svakoj ženi je da ima jasan cilj, bude analitična i samokritična, te neprestano radi na svojim komunikacijskim i prezentacijskim vještinama. Nije jednostavno uspjeti u bilo čemu i da bi uspjela u poslovnom svijetu mora uvijek biti korak ispred, mora biti spremna uložiti dodatan trud i vrijeme u svoju karijeru vodeći računa o balansu između privatnog i poslovnog. Ono što je možda i najbitnija stvar koju želim da svatko tko pročita ovaj intervju zapazi, a koju sam već i spomenula, je poruka ženama da budu uporne i ne odustaju.

Koji su bili Vaši profesionalni ciljevi za prošlu godinu i jeste li ih dostigli?

– Uzimajući u obzir pandemiju Covid-19 sa kojom smo se nažalost susreli, svi ciljevi su na neki način morali biti prilagođeni situaciji i uvjetima na tržištu. Fokus je stavljen na ostvarenje kratkoročnih ciljeva koji su osigurali kontinuitet poslovanja u obje kompanije. Ovi ciljevi bili su svojevrsna mapa djelovanja koja je uključivala koordinaciju i podizanje kvalitete rada i sigurnosti zaposlenika, kupaca i partnera u izvanrednim okolnostima. Ponosna sam na činjenicu da smo svoje ciljeve ispunili, sačuvali kontinuitet poslovanja, kao i osigurali stabilnu opskrbu tržišta derivatima, što je jedna od naših važnijih zadaća kao društveno odgovorne kompanije. Također, naglasak naše uspješnosti u protekloj godini bio je na povećanju učinkovitosti, edukaciji u novim okolnostima i implementaciji dodatnih inicijativa i projekata, koji su pokazali i dokazali spremnost da svoja znanja i iskustva unaprijedimo i prenosimo unutar tima s ciljem unapređenja poslovanja i ostvarenja postavljenih financijskih i nefinancijskih ciljeva. Sa ovim dolazim do jednog od mojih pro-fesionalnih ciljeva koji ima dugoročan naglasak, a to je mentorstvo, gdje kao pojedinac želim doprinijeti produktivnosti kompanije i dati svoj doprinos u profesionalnom rastu i razvoju kolega iz mog tima.

Pandemija uzrokovana koronavirusom unijela je promjene u svim sferama života i poslovanja. Kako je sve to utjecalo na vaše kompanije, s obzirom na ograničenja kretanja, kao i poznatu situaciju sa cijenama nafte, uslijed korona- krize…

– Pandemija Covid-19 donijela je nešto sa čim se do sada nismo susreli i zasigurno je imala veliki utjecaj na cjelokupno tržište. Ograničenja kretanja ljudi i sve druge restriktivne mjere koje smo imali i neke od njih još uvijek imamo, ostavile su posljedice na cijelo tržište, pa tako i na našu kompaniju. U ovim izazovnim vremenima do izražaja je došla odgovornost kompanije s jedne strane da se sačuva zdravlje i sigurnost naših zaposlenika, partnera i kupaca, a sa druge strane da se osigura kontinuitet poslovanja i neprekidna opskrba trži-šta. Neumorno smo radili na primjeni svih zakonski definiranih mjera, te prilagođavali poslovanje tako da uspješno odgovorimo na sve izazove i osiguramo održivu budućnost kompanije. Sada, kada se osvrnem na 2020. i 2021. godinu, mogu zaključiti da su nam, uz sve izazove koje su nam donijele, pokazale da zajedničkim radom i suradnjom možemo da se prilagodimo i ovakvim izazovnim situacijama i vremenima. Da, pandemija Covid-19 je imala negativan utjecaj na našu kompaniju, ali smo još jednom pokazali da zajednički možemo prevazići sve izazove.

Kakvi su planovi Vaših kompanija za budućnost?

– Kompanije Holdina i Energopetrol strateški su posvećene osiguranju goriva, proizvoda i usluga visokog kvalitete za kupce na tržištu Bosne i Hercegovine. Naše ambicije usmjerene su na održivost i usklađene su sa strategijama INA i MOL Grupe u okviru dugoročne MOL Group Shape Tomorrow 2030+ strategije. Plan nam je nastaviti kontinuirano raditi na analizi potreba tržišta kako bi u svakom trenutku odgovorili na potrebe i zahtjeve naših kupaca. U skladu sa našom strategijom nastavit ćemo ulagati u procese standardizacije i digitalizacije, te kontinuirano raditi na unapređenju kvalitete proizvoda i usluga sa fokusom na stvaranje dodatne vrijednosti za kupce. Cilj nam je nadograditi naše tradicionalne djelatnosti modernim lancem vrijednosti što svakako predstavlja naš Fresh Corner kon- cept koji kroz svježe pripremljenu kvalitetnu kavu, hot dog i široki izbor drugih proizvoda, unapređuje nivo usluge za ljude u pokretu.

VOLIM DRUŠTVO BLISKIH LJUDI

– Kada razmišljam o svom slobodnom vremenu nekoliko stvari mi je važno. Na prvom mjestu je vrijeme provedeno s obitelji i užim krugom prijatelja, volim društvo bliskih ljudi s kojima mogu podijeliti lijepe trenutke, te za koje znam da slave moje uspjehe jednako kao i ja. Druga je fokusirana na vrijeme koje najčešće provedem sama. Volim kuhati, naročito poslije dinamičnog radnog tjedna – kada nisam baš imala vremena za redovite obroke. To su prilike kada se volim počastiti nekim slanim ili slatkim specijalitetom spremljenim na meni najdraži način.