Brend “RuKom”, priča koja traje već deset godina, spontano je izrodila torbe, a zatim, zahvaljući sve češćim narudžbama, došli su, sad već prepoznatljivi ruksaci, te mnogi drugi asesoari za svaki dan. Moto brenda je „Biti isti, biti poseban, biti samo svoj.” Rukom je porodična manufaktura koju su pokrenule i vode dame, Andrea Čavić i njena rodica Aleksandra Saltagić. 

Vaša priča o čudesnom svijetu torbi počela je spontano i krenula posve neobično?

Bila jednom jedna riječ “happiness”, kojom možemo označiti početak. Onda se na tu riječ nadodala još želja za zajedničkim stvaranjem, za povratkom i dolaskom u voljeno Sarajevo, za podsticanjem i izazivanjem sebe, te za zapošljavanjem ili ti samozapošljavanjem, kazale su iz ovog brenda.

Najprije je bio hobi, a danas je to već ozbiljna stvar. Kako uspijevate organizovati posao i uskladiti ga s privatnim obavezama?

– Ustvari rukom kao rukom, nikada nije bio hobi. Kada je odluka za započinjanjem “pala”, sve se nekako brzo odigralo. Ili kako volim da kažem…”skočile u hladnu vodu i zaplivale”. Bilo je i te kako dana kada su privatne stvari dosta trpile ili bile u skroz drugom planu, a sada se trudimo da držimo neki balans. 

Svaka torba nastala je nastala s puno ljubavi i strpljenja. Imate li ‘pomoć’ ili baš čitav proces od ideje i realizacije prolazi isključivo od vas?

Jeste, i raduje nas da ste to primjetili. “Pomoć” imamo, ali ipak isključivo čitav proces zavisi od nas, a evo i kako. Nabavka sirovina, odabir boja i tekstura materijala, naručivanje istih, dizajniranje, šivenje…sve prolazi kroz naše ruke, pa jesmo li rukom ili nismo. Osmišljavanje fotoshotinga, strategija, objava za društvene mreže….opet mi. No, učimo da delegiramo i uzimamo pomoć u zavisnosti od potreba, ističu naše sagovornice.

Koji je dio tog stvaralačkog procesa najzahtjevniji i koliko je potrebno vremena za izradu jedne?

Hm…možda je najveći izazov održati kontinuitet u cijeloj priči, oduprijeti se svim izazovima i vanjskim uticajima.  Drugi dio pitanja je jedno od onih koje najviše namuči, jer cijeli proces  zavisi od mnoštva faktora. Nije samo ono “sjedila sam za mašinom, šila sam… Da, radi se svaki dan,  narudžbe se čekaju 7-10dana, ali ako recimo putujete u Australiju i trebate trideset komada, moguće je i to isporučiti u roku od par dana.

Na šta stavljate naglasak u dizajnu?

Manje je više. Minimalizam je ono što nas iz dana u dan sve više oduševljava. Prvenstveno želimo da se rukomtvorina uklopi svojim dizajnom u sve potrebe i kombinacije kroz svakodnevnicu. Potom  vrlo je mali broj određene ruksakotvorine koju možemo napraviti, dakle nema ponavljanja do u beskraj, pa  do “pametnog” utroška materijala za izradu jednog komada. Važno nam je i da učinimo na smanjenju otpada, ono što je u našoj moći.

Izbacujete li kolekciju ili je svaka torba priča sama za sebe?

Uporedo sa rukomtvorinama koje su priča za sebe, izbacujemo i serije. Posljednje dvije su  bile Masai i Fantastiš, imena za serije biraju naše rukomholičarke, pa tako je  recimo  Masai imao i svoju kumu. Postoje i one koje su kombinovane sa ručno tkanim maramama i kao takva je samo jedna i jedina, nemoguće je ponoviti istu. Dakle, među svim limitiranim rukomtvorinama, one su limitirane na kvadrat.

Jeste li otvoreni za nečije ideje ili ne prihvaćate sugestije? Može li klijent doći sa svojom idejom?

Apsolutno, a opet postoje određene granice. Sugestije su znale često i biti putokaz, ka nekim izmjenama i uvijek vode ka nečem boljem. Sve što se uklapa u našu formu i dizajn, a tiče se nekih posebnih zahtjeva rado ispunjavamo čitaj uvijek. Ono što ne može je da izrađujemo od vaših materijala, da pravimo model sa slike npr. sa pinteresta i sl. Dakle, u okviru onoga što je naše rado uklapamo vaše.

Kada biste mogli birati, na kome biste od poznatih osoba, bilo sa domaće ili svjetske scene, voljeli vidjeti svoje torbe?

Više znamo na kome ne bi voljele, no to ćemo preskočiti. U svakom slučaju osobe, sa kojima dijelimo slične životne vrijednosti, koje nam se i privatno dopadaju. Ipak, i najradosnije i najponosnije smo kada vidimo kako ih naše rukomholičarke fantastično nose i kombinuju. Ushićenje je uvijek otkriti kako dalje “živi” proizvod koji smo stvorile, ali kada smo vidjele našu ruksakotvorinu šetajući se Bečom i prepoznale je na prvu, e to je recimo ona trešnjica na torti.

Koliko je torba bitna za dobar stajling?

– Jako, jer uvijek nekako oda puno toga. Ali i puno toga može da “ zamaskira” odnosno da da posebnost outfitu. 

Kako postići da ljudi više kupuju BiH proizvod? Smatrate li da je jedini problem u cijenama ili jednostavno nemaju naviku kupovati odjeću i modne dodatke naših dizajnera?

Po našem mišljenju ima svega pomalo, no najviše navike i konkretno same dostupnosti određenih BiH proizvoda. A opet to što što proizvod nosi tu etiketu, ne treba da bude osnovni razlog za odabir. I mi koji smo sa druge strane dakle proizvođači, trebamo isporučiti maksimalni kvalitet, kao i dati  svoj pečat.

Kako se vas dvije slažete? Na koji način raspoređujete poslove?

Nas dvije se nekako poznajemo cijeli život, skoro sam našla pismo koje sam kao klinkica pisala našem deki. Najzanimljiviji je  dio u kom pišem da mene nešto boli, a da Aleksandra kada to vidi plače. I tako je ostalo i do dan danas i to jeste nešto što možda i za-koči katkad poslovanje, ali je neprocjenjivo. Granice u zaduženjima su izdefinisane, svaka od nas ima svoje zadatke i ne petljamo se previše jedna drugoj u svakodnevne odluke, a one veće donosimo zajednički.

Prisutni ste na popularnim društvenim mrežama. Kako teče proces narudžbe za sve one koje to zanima?

Mali biznis danas ni ne može da dozvoli sebi luksuz da nije prisutan na društvenim mrežama. Proces narudžbe je u principu vrlo jednostavan. Ukoliko naručujete direktno od nas, dogovorimo sve detalje (model, boju, vrstu materijala i  sve extra želje ukoliko postoje) i mi u roku od 7-10 dana javljamo da je narudžba završena. Ukoliko željeni model imamo završen, onda je proces kupovine dosta kraći. Često se dešava da nas rukomholičarke pitaju, šta imamo dostupno i tada prave izbor odmah. 

Dodaju da za svakog kupca imaju garanciju:

Ukoliko u bilo kom smislu, ne ispunim sva Tvoja očekivanja, možeš me vratiti”. Ja se obavezujem da ću minimum sedamstotrideset dana, ostati onakva kakva sam bila pri našem prvom susretu. U suprotnom, važi isto, dakle možeš me vratiti. Ruksakotvorina”

Kakvi su vam daljnji poslovni planovi? Imate li u planu širiti se ili možda proširiti ponudu nekim novim komadima?

Planovi uvijek ogromni, tako da je i širenje u planu kako sa uvođenjem novih rukomtvorina, ali i obogaćivanjem već postojećeg asortimana. Ono što zasigurno možemo da najavimo je saradnja sa brendom IvyQ u vidu limitirane serije od deset komada, kao i seriju torbi koje će slijediti seriju Fantastiš ruksakotvorina, ističu naše sagovornice.