„Nikada se nisam borila za pozicije, borila sam se da svoj posao uradim najbolje što mogu“

 

Foto: Emir Kurtović

Historijski momenat u kojem se nalazimo, već početkom marta, pokazao je da će najveći teret pandemije – iznijeti žene. Nježniji spol već mjesecima je na prvoj liniji odbrane od virusa, jer kako globalna statistika pokazuje devet od 10 medicinskih tehničara su žene, većina respiratornih terapeuta također, kao i farmaceuta i apotekarskih tehničara. Osim u zdravstvu, žene čine većinsku radnu snagu i u trgovini, socijalnom sistemu, prosvjeti…

Pored toga, još jedan obrazac – koji se veoma brzo istakao tokom najveće pandemije 21. stoljeća jeste da su lideri država koje se najbolje nose s trenutnom krizom, također žene. Bilo da pričamo o Novom Zelandu s Jacindom Ardern na čelu, Tajvanu s Tsai Ing-Wen na kormilu ili Njemačkoj s kancelarkom Merkel, zemlje predvođene ženama primjeri su uspješnog upravljanja pandemijom.

Svjedoci smo da su već danas i kod nas, na Balkanu, žene – ne samo heroine pandemije, već su  i mnogo prije za sebe izborile liderske pozicije  u biznisu, politici, umjetnosti…

Jedna od njih učestvovala je u dovođenju vizije svijeta bez duhanskog dima u Bosnu i Hercegovinu! Kako izgleda biti uspješna žena u historijskom trenutku – i za cijelu planetu, i za svoju kompaniju – otkrila nam je Anesa Bojom iz kompanije Philip Morris.

Kako biti uspješna žena u trenucima globalne neizvjesnosti, te situaciji koja je bez historijskog presedana?

Mislim da je osjećaj uspješnosti, zapravo, individualna stvar, bitno je da se pojedinac osjeća sretno, zadovoljno i ispunjeno u svojoj koži, po tome jesam uspješna. Očuvati svoje zdravlje i zdravlje svoje porodice danas se čini kao najveći izazov i uspjeh. Profesionalno sam zaista imala sreću da učim i radim u internacionalnim kompanijama, a rad u Philip Morrisu u momentu kada je kompanija na historijskoj prekretnici kreiranja svijeta bez duhanskog dima, svakako je posebno. I privatno vjerujem da su samo inovacije, promjena, sinergija nauke i biznisa siguran recept za bolju budućnost, tako da nije nimalo neobično što sam dio kompanije koja upravo te vrijednosti njeguje. Za očuvanje, kako privatne, a tako i poslovne stabilnosti, ovih dana potrebni su daleko veći napori i mnogo više energije naročito ženama koje žongliraju između rada od kuće, kućnih obaveza, brige o porodici i najbitnije brige o sebi, ali ne sumnjam da ćemo iz svega izaći jači i pametniji.

Imate veoma impresivan CV. Za koju stavku iz CV-a ste se morali najviše boriti?

– Angažman na dva potpuno različita tržišta bio je jedan od najvećih izazova, naročito jer se radi o različitim legislativama i  navikama potrošača. Veoma dinamičan period, život na relaciji Sarajevo – Zagreb – Beograd, turbulentan, ali period u kojem sam zaista osjetila da su svi moji profesionalni kapaciteti maksimalno iskorišteni, te imala priliku raditi s vrhunskim profesionalcima s kojima sam, na moju sreću, i danas u kontaktu. Nikada se nisam borila za pozicije, borila sam se da svoj posao uradim najbolje što mogu, unapređenja i nove prilike su rezultat tog rada.

Kako izgleda jedan Vaš radni dan?

– Radne dane u uredu počinjem uz kafu s kolegama iz mog tima i odjela finansija, pomalo nevjerovatan spoj marketing i finansije. Prolazim dnevnu listu aktivnosti i definiram prioritete, često više od pola dana provedem na sastancima. Jedini plan je – prilagođavanje! Ono što je konstanta jeste komunikacija s mojim timom, trudim se da sam im uvijek na raspolaganju i da imaju svu potrebnu podršku sa moje strane.

Pandemija uzrokovana koronavirusom unijela je promjene u svim sferama života i poslovanja. Kako je ova novonastala situacija utjecala na vaše poslovanje? Kakvi su planovi Vaše kompanije za budućnost…

– Vjerujem da ne postoji biznis koji nije osjetio posljedice pandemije, ili se barem našao pred izazovom. Ipak, veoma sam ponosna što radim u firmi koja se brzo adaptirala na novonastalu situaciju, a naročito što smo lokalno veoma brzo uspostavili new normal režim. Lockdown je prijetio da cijeli svijet i globalno tržište vrati godinama u nazad, što se na sreću nije desilo. Mi u kompaniji Philip Morris imamo naslijeđe interne promjene koja je počela prije 15 godina, a koja nam je pomogla da promjena i prilagođavanje novim okolnostima i potrebama bude gotovo momentalna. Brzo smo pokrenuli E-commerce za IQOS, i imali smo vjerovatno  najbolju moguću korisničku podršku u jednoj takvoj situaciji. Nevjerovatno brzo smo uspješno iznijeli implementaciju svih novih aktivnosti. Pored svega što se dešavalo bio je posebno lijep osjećaj dokazati da smo zaista tim koji pobjeđuje u svakoj situaciji.  Mi budućnost vidimo na prvom mjestu oslobođenu od koronavirusa, a potom od duhanskog dima i nadam se da ćemo u tu budućnost zakoračiti što prije.

Predrasude prema ženama u poslovnom svijetu i dalje postoje. Kako gledate na tu rodnu neravnopravnost? Jeste li se ikada osjećali manje vrijednom zato što ste žena?

– Nažalost, naročito na našim prostorima, ženi se uspjeh najteže oprašta, ali daleko od toga da sam se ikada osjetila manje vrijednom. Vjerujem da je svaki pokušaj  umanjivanja nečijeg uspjeha, znanja ili zalaganja, odraz nemoći. Treba se oglušiti na sve zlonamjerne komentare i fokusirati se isključivo na osnaživanje sebe, jer svi znamo da „Ono što te ne ubije, to te ojača“.

Šta biste savjetovali ženama koje imaju ambicije (i kompetencije) da dostignu rukovodeće pozicije u kompanijama? Kako da postanu konkurentnije u odnosu na muškarce?

– Da bi osoba bila posljedično uspješna na rukovodećoj poziciji, bitno je da konstantno ulaže u sebe i svoje znanje, i veoma bitno gradi se idući „korporativnim ljestvama“ korak po korak u skladu s trenutnim kapacitetima i znanjem. U svijet marketinga ušla sam kao promoter, i ma koliko banalno zvučalo, sada znam da je to bila veoma bitna početna tačka. Ženama puno bolje leži multitasking i tu ćemo zauvijek biti korak ispred muškaraca. Također, naša emocionalna inteligencija je po prirodi korak ispred tako da je to već dobar početak, dodajte predan rad, profesionalan stav… već smo na dobrom putu da napravimo recept za uspjeh.

Desi li se, ipak nekada, da Vam ponestane ljubavi za to što radite? Šta je Vaš konstantni pokretač? Od koga ste, kada je posao u pitanju, najviše naučili?

– Ja sam veoma sretna da radim ono što volim i još uvijek mi se nije desilo da mi nestane ljubavi, želje ili volje da radim svoj posao. Moj pokretač su ljudi, moj tim, moje kolege, poslovni partneri i u konačnici potrošači. Kada znam da radim za bolji cilj, koji je dugoročan, koji je za milione prilika i bolja opcija, za defetizam nema prostora. IQOS je ta bolja opcija, prilika za milione ljudi. Zato smo mi u Philip Morrisu u centar našeg univerzuma stavili naše korisnike. Njihove potrebe su nam na prvom mjestu, jer samo konstantnim osluškivanjem, promjenom i prilagođavanjem možemo doći da tog ambicioznog, ali realnog cilja – svijeta bez duhanskog dima.

   Kćerku učim da cijeni male stvari

– Kćerka Leena moja je najveća inspiracija i motivacija. Veoma je temperamenta, borbena, uporna u onome što želi i ne pokušavam je sputavati u tome, jer svijet u kojem živimo zahtijeva samo borbeni stav. Učim je da poštuje druge i drugačije, da cijeni male stvari i što je najbitnije da se mora sama boriti za ono što želi, mama i tata su tu da budu podrška.

Samo moje vrijeme

– Aktivna sam minimalno 16 sati dnevno i zaista se trudim da se što više posvetim porodici, ova godina nam je pokazala da je zapravo to vrijeme najbitnije. Moje vrijeme je onda kada sam zadovoljna i uživam u onim malim trenucima – koji služe kao inspiracija za velike. A, to je bez izuzetka uz veliku šolju kafe i IQOS, kada sam sama sa svojim mislima. To vrijeme iskoristim za svojevrsni „reset“ koji nam je, vjerujem, svima često potreban i koji je ključan ako želimo upoznati i nadograditi sebe.