MODA JE STIL I OBIČAJ KOJI PREVLADAVA U DATOM TRENUTKU. PREDSTAVLJA UKUS EPOHE. MODNE PROMJENE U RAZNIM OBLASTIMA MOGU DOVESTI I DO PROMJENE KULTURE U CJELINI. NOVI STIL POSTAJE MODERAN, A KAD PROĐE MODA TOG STILA ON JE OSUĐEN NA PROPADANJE. MOŽE SE DESITI DA DEMODE STIL PONOVNO UĐE U MODU. ZA RAZLIKU OD STILA ŽANR NA FRANCUSKOM ZNAČI ROD ILI VRSTA, PRDSTAVLJA  RASPODJELU SPECIFIČNIH OBLIKA UMJETNOSTI PO KRITERIJIMA RELEVANTNE FORME.

Pripremila: Emina Husedžinović, modna dizajnerica

POSTOJE ČETIRI MODNA ŽANRA

GANRE (ŽANR)

  1. Pret-a-porter (eng. ready to wear- spremno za nošenje). Moda namjenjena za poslovnu damu od jutra do večeri.
  2. Haute couture (Alta moda – visoka moda).To su unikatni odijevni predmeti ručno rađeni iglom za posebne prigode.
  3. Casual look- slučajan, ležeran, street stile. To je ulična moda, koja predstavlja neformalni način odijevanja.
  4. Avangard- predhodnica, apstraktna moda. To je artistička moda, koja je ispred svog vremena.

 STRITE STILE-CASUAL LOOK

Street stile nekad je bila statusni simbol, a sad je niskobudžetna roba. Ovaj modni žanr proizvodi se serijski. Prvu uličnu modu nosio je  privilegovani sloj društva u XVIII s. To je bio dandy. Ritual odijevanja dandya trajao po dva do tri sata. Nosili su korzete, uske bijele tajice, frakove i prsluke. Izgledali su kao napuhani purani. Muškarci su bili nositelji mode,  a visina cilindera i dužina štapa odavali su njihov  status u društvu, kao danas vrsta automobila koji vozite.

Street stil, ulična moda ili casul look, ima svrhu udobnost, neformalnost i slučajnost. Jeans i T-shirt su glavni sinonim za današnju uličnu modu. Ulična moda se rodila u Los Angelesu početkom 80-ih prošlog stoljeća sa surf kulturom.

Casual je izraz koji označava subkulturu engleskih nogometnih navijača koji su kasnih sedamdesetih počeli odijevati u skupu ležernu odjeću koja se ranih osamdesetih iskristalizirala u novu istoimenu stilsku skupinu. Danas casual look upućuje na odjeću teennagera. Ralph Lauren je razvio svoju modnu industriju na ovom žanru, kao ideji stvaranja modnog outfit za cijelu porodicu . Zovu ga ” ocem polo majice”, a nudio je ležeran elegantan “preppy look”(ušminkan).

Street stil ukazuje pripadnost mladih određenim: muzičkim pravcima, kulturološkim i ideološkim grupacijama . Bio je inspirativan i za modne kreatore od polovine XX st. Oni koji su proizvodili visoku modu napravili su seriju jeans pod komercijalnim brendom   kao što su Versace jeans, Armani jeans, Cavalli jeans.

JEANS

Jeans je debeli indijski  keper (engleski: dungaree) iz XVI stoljeća koji se  koristio  za izradu hlača za kopače zlata. Materijal se bojio indigom i takav se prodavao mornarima u Bombaju. Denim je dobio naziv po francuskoj luci Nimes (franc.:serge de Nîmes).

Korijen engleske riječi jeans odnosno blue jeans leži u francuskom izrazu koji se u to vrijeme koristio: blue de Genes, po Genovi, luci gdje su mornari od ovog materijala izrađivali uniforme. Od kada su prvi puta izmišljene, jeans hlače su promijenile historiju mode. Naime, izum traperica ravnopravan je većini izuma koji su obilježili današnjicu, a njegov vlasnik Levi Strauss može se smatrati historijskom ikonom koja je kulturološki obilježila kraj XIX stoljeća 1872. Krojač Jacob Davisa iz Nevade  osmislio je  način na koji šije hlače od denima svojim mušterijama, koristeći zakovice na stražnjim džepovima i na dnu šlica.  Budući da nije imao novca da patentira svoj izum, predložio je Straussu da financira patentiranje.

Jedna od svevremenskih stvari, je definitivno jeans jakna. Prvu napravio je Levi Strauss i namijenio je željezničarima, rudarima i kaubojima.

Ona je mlađa sestra “leviskama 501”. Polovinom XX stoljeća postaje simbol mladalačkog bunta u toj mjeri da je zabranjuju u američkim školama, da bi dvije decenije kasnije postala ljubimica modnih kreatora i običnih ljudi, koji je vole prije svega zbog praktičnosti i izdržljivosti. Jeans jakna poput modnog kameleona, pretrpjela je mnogobrojne transformacije. Može da bude kratka, ali i duga , dugih rukava ili bez , romantična, sa postavom na cvjetiće ili od krzna, s našivenim  perlicama ili izvezena, ukrašena  nitnama i kožom, varijacije su bezbrojne.

JENNIFER LOPEZ

Ni boja nije više ono što je identifikuje.  Na modnim pistama, ali i na ulicama širom svijeta jasno je da se ovakva jakna nosi uz sve čak i uz svečanu toaletu.  Na festivalu „Blue Genes Jam”, u gradu Rino u Nevadi, teksas jaknu, zajedno s farmerkama, slave kao modnu ikonu, pa prikazuju filmove u kojima je ona više od kostima jer predstavlja dio planetarne pop kulture. U čemu je tajna njene nevjerovatne popularnosti?  Vjerojatno zbog toga što se može (baš kao i jeans hlače) nositi u gotovo svim prilikama i kombinacijama. A muškarci vole univerzalne stvari. Čak je i poznati kreator Ives Saint Laurent izjavio: „Volio bih da sam ja izmislio jeans.

Mustang jeans je njemački brand osnovan 1932. godine. Gospođa Luise Hermann osnovala je tvornicu tekstila u Kunzelsau, a nakon završetka II. Svjetskog rata, godine 1948. njen je zet Albert Sefranek vidio priliku za posao s američkim vojnim trupama. 1948. godine zamijenio je originalnih šest pari američkih traperica za 6 boca rakije i taj je događaj pokrenuo revoluciju jeansa u Europi iz  Amerike.

Od tad traperice su prošle daleki put, ali nikada nisu izašle iz mode. Zapravo, svojim modelima obilježavale su i modne epohe. Od trapezica iz 70-ih do mrkva krojeva iz 80-ih ili širokih hip-hop modela s kraja 90-ih. Iako su se traperice uvijek povezivale s muzičkim pravcima,  tako su postale simbolom rock and roll generacije 50-ih godina koji su promovirale najveće zvijezde onog vremena, buntovnici bez razloga (Marlon Brando i James Dean), traperice su se odavno probile i među ozbiljni modni, pa čak i poslovni svijet. Poznati holivudski glumci slavne ličnosti (Jennifer Lopez, Rihanna , Jennifer Aniston,  Mila Kunis),nose ga u privatnom životu.

RIHANNA
MILA KUNIS
JENNIFER ANISTON

Jeans  odijevni predmeti  popularni su sa različitim transformacijama:  termičkim , kemijskim i manufakturnim doradama. Muzičari prema njegovom obliku stvaraju svoje pokrete i svoje kostime.

NOVE KOLEKCIJE JEANS 2020.

Poznati dizajneri  su se jednoglasno složili da je jens vrlo popularan ove sezone. Modni kreatori dali su različite ideje za nove kolekcije 2020. Tom Ford je jeans kombinirao sa krznom i svijetlo plavu gradirajući nijansirao prema crnoj.

TOM FORD
TOM FORD

Oscar de la Renta  i Roberto Cavalli su nijansirali jeans sa bjelilom-varikinom. Cavalli je ostao doslijedan animal printu  na jeans tkanini. Versace je koristila tamnu vrstu jeansa ili potpuno bijelu.

VERSACE

Dsquared2 su se igrali pachvork tehnikom recikliranog jeansa. Balmain i David Koma su na izderani jeans našivali perije.

Dsquared2

Dior i Stella McCarney su preferirali jeans kombinezone.

DIOR
Stella McCarney

Jeans duge  pencil suknje ponovno su modni hit u kolekcijama Tom Forda i Cloe. Za sezonu 2020. najpopularnije  su  zvoncare, dubok struk i svjetliji vintage jeans, sve što je bilo popularno 70 -ih.  Elastični jeansa daje modelu pravi klasični look, ali i osećaj udobnosti.  Glavni proces podrazumeva upotrebu lasera kojim se režu dijelovi tkanine, ostavljajući  da visi.

TOM FORD
CLOE

Skinny jeans i dalje  čest komad garderobe, ali više nije glavni model sezone. Nekad je bilo jednostavno kupiti jeans hlače jer nije bilo izbora. Danas je teško kupiti dobre traperice, jer postoji bar 15 modela u svakoj trgovini. Kako izabrati pravu liniju?  Važno je izabrati dubinu hlača.

Low-rise  su jeans hlačama niskog struka, koje sežu do bokova, odnosno više od 4 centimetra ispod pupka. Obično dobro stoje samo vitkim ljudima s besprijekornom linijom, a bile su hit početkom ovog stoljeća i sad se ponovno vraćaju u modu..

Mid-rise ili srednje visoki struk su hlače koje završavaju 2cm ispod linije struka.

High-rise su hlače koje stoje obično na visini struka ili su još dublje.

Neke od popularnih vrsta jeans hlača:

Flare jeans ili trapezice (zvonoliki kroj)

Riječ je o hlačama koje su uske do koljena i onda se šire u zvono. Bile su vrlo popularne 70-ih i 90-ih, a odnedavno se vratile “u modu”. Ovaj kroj izdužuje liniju i odličan je za sve koji žele izgledati mršavije.

Skinny jeans (legging jeans, cigarette jeans) ili uske traperice

One su uske cijelom svojom dužinom, potpuno prianjajući uz tijelo. Vrlo su popularan model posljednjih 10-ak godina jer su izuzetno elastične i vrlo udobne. Također, stoje većini žena različitih građa tijela.

Legging jeans su potpuno uske traperice, ali koje podsjećaju na tajice, jer nemaju nikakvih detalja, često ni džepove.

Washed jeans – Ili isprane traperice

Riječ je o izgledu. Ove jeans hlače imaju iznošen izgled, obradom koja se zove “kamenovanje”. Boje mogu biti tamne, srednje tamne ili potpuno svijetle.

Destroyed denim/Ripped Jeans – Oštećene traperice

Riječ je o jeansu koji izgleda iznošeno i oštećeno. Ove su traperice poderane na više mjesta. U trendu su posljednjih nekoliko sezona. Roberto Cavali nije ni sanjao da će njegove izderane jeans hlače koje su slučajno nastale u stroju za kamenovanje postati modni hit već četvrtu deceniju.

Boot-cut jeans – Ravan kroj

Dizajnirane su kako bi se mogle nositi preko čizama (boot). To znači da imaju ravan kroj uz gornji dio noge, ali da se od koljena lagano šire kako bi čizme mogle stati ispod. U stvarnosti imaju  ravan kroj.

Relaxed Fit jeans – Traperice širih nogavica

Imaju više mjesta za noge nego bilo koje druge traperice. Ravnog su kroja ali široke. Odlične su za ljude debljih nogu.

Boyfriend jeans – Muške hlače za žene

To su traperice opuštenog kroja u bokovima i obično spuštenije, vrećastije stražnjice, nego kod klasičnih ženskih krojeva. Izgledaju kao da dama nosi dečkove hlače, pa su tako i dobile ime. I njihove nogavice  obično su duge do pola  lista gdje se i sužavaju i zavrnu se na rubovima, a  duboke do visine struka.

Preporuka , izaberite jeans hlače  kroja koji će vam najbolje  stajati i kojim ćete se osjećati udobno, a ne onog koje su najmodernije. One su evergrin, svevremnske i uvijek primjenjive za dobar casual look.