Generalna menadžerica lanca trgovina INOMA ispričala nam je priču o niche parfemima koji su polako, ali sigurno počeli osvajati i naše tržište. Po čemu su posebni, koji su njihovi sastojci, kakva su im pakovanja i ambalaže, te šta im diktira cijenu koja zna biti i do 1.500 KM, saznajte u nastavku

Razgovarala: Indira Delić; foto: Muamer Kolar

Vrata svog officea u tržnom centru Importanne, u našem glavnom gradu, otvorila nam je Martina Baban, generalna menadžerica lanca trgovina INOMA čiji se portfolio proteže od prestižnih brendova satova, nakita i sunčanih naočala, pa sve do visokoselektivnih parfemskih i beauty brendova. Ono što nam je posebno privuklo pažnju, a čemu se u posljednje vrijeme sve više pridaje važnost, jesu – niche parfemi. Slijedeći ovaj mirisni trag, saznali smo sve o ovim posebnim mirisnim tekućinama.

Broj niche parfema u posljednjih nekoliko godina rapidno raste, a porastao je i broj parfemskih kuća koje prodaju ove luksuzne mirise. Kome su namijenjeni niche parfemi?

– Kako i samo ime govori, niche parfemi  namijenjeni su užem krugu ljudi pa su vrlo specifični i osobni. Nisu namijenjeni širokim masama. Limitirani su u proizvodnji, distribuciji i izražaju… U većini slučajeva, niche parfemske kuće su strogo specijalizirane, odnosno, proizvode samo mirise, a ne proizvode, naprimjer, i torbe, naočale, haljine ili nešto drugo. Sav novac koji inače dizajnerski brendovi ulažu u reklamu i marketing, niche kuće ulažu isključivo u proizvod.

Kako vam je pošlo za rukom da bh. tržištu ponudite Inoma niche parfimeriju?

– Trudimo se, uvijek, slijediti nove trendove na tržištima proizvoda na kojima poslujemo i na taj način zadržati vodeću prodajnu poziciju. Inoma Concept Store (u Sarajevu i Tuzli) su prve i jedine trgovine gdje se na jednom mjestu mogu pronaći parfemi, kozmetika, naočale, nakit i satovi. Sva naša putovanja su istraživačka, a sve u svrhu poboljšanja ponude na domaćem tržištu. Svojim enterijerom i dizajnom Inoma Concept Store privukla je pažnju mnogih putoholičara, pa su na svojim proputovanjima kroz  BiH svraćali upravo u naše parfumerije u potrazi za ovim skupocjenim bočicama parfema. Stupili smo u kontakt s vodećim kućama niche parfumerstva i započeli svoj naporan, ali i vrlo poseban put s jedinstvenim ciljem: dovesti svjetske niche umjetnike u BiH. Veoma je teško dobiti prve autorizacije velikih niche brendova, a kada to uspijete sreći nema kraja. Za mene je veliki uspjeh to što je Inoma Concept Store u Alta Shopping centru prva i jedina autorizirana niche parfumerija kod nas.

Koja je razlika između niche i dizajnerskih parfema?

Niche parfemske kuće u pravilu prave mirise koji se rade u limitiranom broju, poštujući tradicionalne provjerene tehnike izrade i koristeći samo najkvalitetnije sastojke. Proizvode se kao takvi desecima godina bez ikakvih izmjena jer su dobri upravo takvi kakvi jesu. Trendovi i promjene u svijetu mode ih ne diraju, njima je uvijek na prvom mjestu – kvalitet. U većini slučajeva, niche parfemske kuće nemaju veliki broj noviteta, dakle, ne proizvode novitete po kvotama nego ih lansiraju samo onda kada su sigurni da je proizvod vrhunski. Drugim riječima, na jednom mirisu se često radi i godinama, dok dizajneri u pravilu puštaju barem 2 noviteta godišnje te se proizvode u više milijuna bočica.

Koji je kod nas najpopularniji niche parfem? Kojem ste Vi vjerni?

– U niche parfumeriji je teško govoriti o najpopularnijim parfemima jer je pristup toliko individualan i unikatan. Naši klijenti ne dolaze samo u kupovinu, nego uživaju i u našoj  jedinstvenoj usluzi, od ambijenta preko savjeta i razgovora s našim educiranim osobljem, pa sve do kvalitetnog izbora niche kuća. Sami biraju ono što vole i žele u skladu s prilikom ili raspoloženjem. No, mogla bih izdvojiti one o kojima se najviše priča kao što su recimo: Amouage „Honour“, Clive Christian „1872“ , Parfums de Marly „Herod“ ili „Ambre Royal“ kojeg radi Ormonde Jayne. Parfem koji je mene osvojio na prvu i koji uvijek moram imati uz sebe jeste Parfums de Marly „Sedbury“.

Koje karakteristike određuju niche parfeme? Koliko mala mora biti proizvedena količina kako bi se mogli nazvati niche parfemima?

– Ove brojke su promjenljive. Postoje niche parfemske kuće koje proizvode do limitiranih 1.000 komada po mirisu, a postoje i one koje proizvode znatno više. Niche parfumerstvo se uvelike mijenja jer se u vrlo kratkom roku i potražnja uvelike povećava, tako da se još ne zna u što će se izroditi. Postoje kuće koji naprave 100 bočica, te zavisno od prodaje proizvode nove količine, ali često se dešava i da se čeka po cijelu godinu kako bi se određena biljka ili cvijet ponovno ubrali, kao recimo majska ruža koja se, zaista, bere samo u maju. Ove parfeme odlikuju jedinstveni i skupi sastojci koji se skupljaju u trenutku kad su najkvalitetniji i obrađuju tehnikama koje zahtijevaju puno vremena i truda.

Kakvim marketingom se koriste niche kuće, jer je vidljivo da nisu sveprisutni u oglasnim prostorima?

– Niche brendovi su prvenstveno fokusirani na svoj proizvod. Pored toga, važno im je prodajno mjesto i dobar glas. U sve druge segmente marketinga niche parfumerstvo jednostavno ne ulaže. Rijetko ćete vidjeti poznata lica kako reklamiraju niche, ali ih zasigurno koriste.  Stvari se lagano mijenjaju pojavom društvenih mreža pa kuće rade interesantne fotografije s bočicama i videa o procesu nastanka mirisne priče kako bi se približili potencijalnim klijentima.

Sve više ljudi koristi neki niche brend, je li je to novi trend? Ko ih više koristi dame ili pripadnici jačeg spola?

– Niche svijet je svuda oko nas. Živimo u globalnom selu, pa su informacije lako dostupne putem interneta, a i sve veći broj ljudi putuje pa ima priliku upoznati razne mirise zemalja koje posjećuju. Niche parfeme ćete pronaći u većini velikih gradova gdje vas očekuju uvijek zanimljive parfumerije koje su neobične, a vrlo često i egzotične. Sve ovo dovodi do upoznavanja niche parfema na jedan zabavan način. O niche svijetu i svakoj pojedinoj bočici imate toliko toga zanimljivog saznati i naučiti. Iza svake bočice krije se jedan mali svijet. Postoje niche parfemi koji nakon jednog nanošenja na koži ostaju i duže od 24 sata, pri čemu nisu linearni nego se razvijaju u skladu s vašom kožom i postaju vaš osobni pečat. To naše klijente posebno privlači.

Koliko koštaju niche parfemi? Šta je to što ih čini skupim?

– Ovisno o veličini pakiranja i koncentraciji mirisnih ulja cijene mogu varirati. Cijena većine mirisnih bočica je između 200 i 500 KM, pa sve do 1.500 KM. Relativno visoke cijene najčešće su rezultat zaista skupih sastojaka u mirisnim bočicama, te njihove jedinstvene obrade. U svijetu su razni mirisni resursi u laganom deficitu. Postoje cvjetni puteri koji su i više puta skuplji od zlata, kilogram najkvalitetnije vanilije s Madagaskara odgovara kilogramu srebra i drugi je najskuplji sastojak na svijetu, odmah poslije šafrana čija cijena je veća od zlata. Za niche mirisne priče sastojci su prirodni i beru se ručno. Ponekad je potrebno i milion ručno branih cvjetova da bi se dobio kilogram sastojka. Recimo, jedna tona cvijeća jasmina koje može biti ubrano i procesirano samo u zoru, proizvodi samo 1.5 kg apsoluta. Također, bitna je i prezentacija, pa je većina bočica napravljena od pravog kristala, čepovi su pozlaćeni, a sve je ručno upakirano u masivnu kutiju od drveta oraha ili mahagonija dok ćete na nekima pronaći unikatni broj svog primjerka ili vlastoručni potpis vlasnika niche kuće. Dakle, posvećivanje pažnje svakom detalju, osobniji pristup, te kvaliteta na prvom mjestu glavni su razlog nešto veće cijene niche parfema u odnosu na one dizajnerske.