Danas je gotovo nezamislivo postojanje ijedne ozbiljnije institucije ili kompanije bez odjela koji bi se bavio njihovim odnosima s javnošću, te brinuo o njihovom imidžu. No, kako biti dobar PR manager i koje osobine treba posjedovati da bi kompaniju predstavljao u najboljem svjetlu? Je li PR struka dovoljno razvijena u našoj zemlji? O ovim pitanjima razgovarali smo s tri dame, dobitnice PRO PR Award, međunarodnog priznanja za doprinos razvoju struke odnosa s javnošću

Piše: Lejla Lojo-Karamehmedović

Ilarija Bašić: Presudno novinarsko iskustvo

Ilarija Bašić je kao PR menadžerica u marketinškoj agenciji „MITA Group“ zaposlena od 2009. godine. Prije toga radila je kao novinar, a novinarstvo je bila njena prva ljubav. No, odlučila je podići sidro i krenuti dalje ka, kako kaže, čarobnoj profesiji zvanoj „PR“.

Iznimno je važno, za sve one koji se bave odnosima s javnošću, da imaju novinarsko iskustvo. Tako ćete bolje shvatiti šta je potrebno novinarima da na najbolji način plasiraju PR priču do ciljne skupine – kaže Ilarija, objašnjavajući važnost i ulogu PR-a u kompaniji.

– PR je uzbudljiva, adrenalinom ispunjena profesija, koja se umnogome promijenila od ranih dana publiciteta. Danas je to naučna disciplina za strateške poslovne funkcije. U našoj zemlji ima dosta kvalitetnih pojedinaca koji trudom, zalaganjem i kreativnim PR kampanjama čine BiH boljom i ljepšom. To su ljudi koji svakodnevno rade na vlastitoj edukaciji, prate svjetske trendove u profesiji i uspješno nas predstavljaju na konferencijama i seminarima u inostranstvu. Vjerujem da ćemo uskoro dobiti i strukovno udruženje na nivou države koje će dodatno unaprijediti struku.

Naša je sagovornica za svoj doprinos PR struci prošle godine nagrađena PRO PR priznanjem.

Ova nagrada je svojevrsna kruna moje karijere, potvrda moje prednosti, zalaganja za promoviranje i unapređenje odnosa s javnošću u BiH, te širenja stečenog znanja. Istovremeno, nagrada me i obavezuje da nastavim tim putem, da s ljubavi i strasti i dalje obavljam posao kreirajući uspješne kampanje i priče.

Almedina Porča:  Dostupnost na prvom mjestu

Ukoliko želite navesti dobar primjer upravljanja javnim donosima u javnom sektoru, onda biste se trebali voditi politikom sarajevske Općine Stari Grad.  Šefica njihovog Odsjeka za odnose s javnošću već devet godina je Almedina Porča, novinarka s 15-godišnjim iskustvom, koja je ove godine dobila PRO PR nagradu za razvoj struke u javnoj upravi.

Priznanje mi je izuzetno važno, prije svega jer vrlo cijenim PRO PR i smatram je najboljom PR konferencijom u regiji, ali i šire. PRO PR je postao platforma za međunarodnu razmjenu ideja i znanja iz oblasti komunikacija s javnošću i mjesto gdje se zaista može puno toga naučiti. Izuzetno mi je drago što ova konferencija raste, pa su od prošle godine ustanovili i FOCUS konferenciju koja se bavi komunikacijama u javnoj upravi.  S obzirom na to da u javnoj upravi u našoj zemlji ima još mnogo prostora za razvoj i unapređenje, posebno mi je drago što je prepoznat napredak koji je Općina Stari Grad u tom pravcu ostvarila, a nagradu doživljavam kao priznanje za sav naš rad na poboljšanju komunikacije u proteklih devet godina -kaže za naš magazin Almedina, ističući važnost komunikacije s javnošću.

– Komunikacija u javnoj upravi jednako je važna kao i bilo gdje drugo. Rekla bih da je naš posao utoliko teži jer se svakodnevno moramo boriti s razbijanjem predrasuda o tome da „u administraciji niko ništa ne radi“. Upravo zato je jako važno pokazati javnosti koji se sve poslovni procesi odvijaju unutar jednog organa uprave i na koji način. Konkretno, nastojimo predstaviti sve projekte koje realiziramo, od infrastrukturnih do obrazovnih, socijalnih, društvenih programa itd. Pokazujemo na koji način se usvaja općinski budžet i na šta se ta sredstva kasnije troše, približavamo administraciju građanima tako što im omogućavamo direktnu komunikaciju putem servisa i aplikacija koje smo razvili na našoj web stranici (starigrad.ba). Naravno, prepoznali smo i značaj društvenih mreža gdje također uspješno komuniciramo s građanima.

Almedina naglašava da kao PR uvijek morate biti spremni na kritike i ocjene, ali ako volite ono što radite, ništa nije teško.

  – Ova profesija zahtijeva puno odricanja, mudrosti, poslovnih taktika, a prije svega dobru saradnju s medijima. Svi koji PR tako doživljavaju dobro rade svoj posao i mislim da je PRO PR to dobro prepoznao u prethodnim godinama. Ovo priznanje u BiH dobijali su zaista oni koji su se ostvarili i dokazali u ovom poslu, te imaju i konkretne rezultate. Lično, najviše smetaju oni koji misle da su fakultetskom diplomom sve riješili i da odmah postaju stručnjaci, a nisu spremni da rade, uče i stječu iskustvo. Nagrade se moraju zaslužiti, a one dođu mnogo poslije fakultetske diplome.

Da bi se posao obavljao kako treba postoje mnoga pravila, no Almedina kao PR menadžer jedno stavlja ispred svih ostalih.

  – Ako bih morala reći u jednoj riječi, onda je do dostupnost! Radeći kao novinar shvatila sam važnost davanja informacija u pravo vrijeme. To je bila prva stvar koju smo promijenili u Općini Stari Grad. Na novinarska pitanja odgovaramo odmah, svakodnevno plasiramo informacije u javnost, imamo dnevnu ažurnost općinske web stranice koja je postala servis građanima, ali i medijima za preuzimanje vijesti. Otvoren pristup i otvorena komunikacija ključni su u ovom poslu, jednako kao i edukacija i praćenje savremenih tokova – kazala nam je na kraju Almedina.

 Nađa Lutvikadić-Fočo:  Savjetuj se, djeluj odmah i komuniciraj istinu

PRO.PR priznanje ove godine u našoj zemlji dobila je i Nađa Lutvikadić-Fočo, šefica Odjela za korporativne komunikacije u BH. Telecomu, te jedna od najistaknutijih dama u PR branši u našoj zemlji.

PRO.PR je konferencija koja već 15 godina okuplja najveće komunikacijske stručnjake iz regije i svijeta kako bi razmijenili svoja iskustva i najbolje prakse. S obzirom na značaj ove konferencije i činjenicu da Međunarodna komisija PRO PR Awards, koju čine renomirani evropski i regionalni stručnjaci odlučuje o dobitnicima, mogu reći da je posebno zadovoljstvo biti dobitnik priznanja za doprinos razvoju struke odnosa s javnošću. To znači da su upravo  profesionalci iz PR struke prepoznali rad i zalaganje, a koji su najmjerodavniji za procjenu. Kad kolega kaže da si dobar, onda zaista vrijediš – kaže Nađa i dodaje da je u našoj zemlji ima kvalitetnih PR profesionalaca.

Većina njih su normalno ŽENE i moje drage kolegice. To znači da je zajednica prepoznala značaj ove funkcije, ali postoji još prostora za poboljšanja u domeni stvarnog znanja šta PR jeste. Svima radimo dobar PR osim sebi i vjerujem da ćemo uskoro napraviti udruženje koje će kvalitetno pozicionirati ovu profesiju u društvu. Također, ono što često nedostaje PR profesionalcima je pozicioniranje u upravljačkim strukturama i razumijevanje menadžmenta, što bi omogućilo efikasniji rad u struci, pa i bolje upravljanje kriznim komunikacijama – ističe Nađa.

Njena PR karijera počela je još tokom studentskih dana. Završila je Fakultet za kriminalistiku, no životni put ju je odveo u medije, a potom u PR.

Znanje iz struke crpila sam iz škola strateškog komuniciranja i kasnije tokom magistarskog studija na FPN. Puno je projekata na koje sam ponosna, ali izdvajam rad sa studentima i predavanja koja radim s različitim grupama i pojedincima i najveće zadovoljstvo mi predstavlja kad vidim da sam nekome pomogla da poboljša svoje komunikativne sposobnosti i javni nastup.

Na kraju, otkrila nam je koje je njeno najvžanije (PR) pravilo kojim se vodi prilikom obavljanja svoje dužnosti.

 – Savjetuj se, djeluj odmah, komuniciraj istinu.

 „Nemam komentar“

PR menadžer mora da bude pripremljen za sva moguća pitanja. Nikada ne smije izjaviti “Nemam komentar”. U tom trenutku trebalo bi da odgovori da nema podataka, ali da će se potruditi da ih pribavi u najkraćem roku.

Novinari kao najbolji menadžeri

Mnogi stručnjaci smatraju da najbolji PR menadžeri dolaze upravo iz redova novinara, jer oni najbolje znaju šta “druga strana” želi i na koji način funkcionira. Da bi bili uspješni u onome što rade, stalno moraju da se usavršavaju i nadograđuju.

 Poželjne osobine

Osobe koje se profesionalno bave odnosima s javnošću, poželjno je da budu sposobni da razgovaraju sa svakim, da su druželjubivi, komunikativni, pozitivni, imaju dobar smisao za humor, budu energični i radoznali. Važno je da umiju da izazovu pažnju i da su sposobni da drugog jednostavno uvjere.